Pentru orice companie care pune pe piață produse ambalate, raportarea ambalajelor este o obligație legală esențială. Însă, în practică, procesul poate deveni complicat, mai ales când apar neclarități privind tipurile de ambalaje, trasabilitatea sau modul corect de completare a declarațiilor.

Chiar dacă raportarea este realizată periodic, unele greșeli pot duce la neconformitate, implicit la sancțiuni. Află în continuare cum eviți astfel de situații, astfel încât afacerea ta să fie întotdeauna la zi și să evite amenzile.
Nedeclararea tuturor tipurilor de ambalaje puse pe piață
Una dintre cele mai comune greșeli este omiterea anumitor tipuri de ambalaje din raportare. De exemplu, companiile declară ambalajele primare (care conțin produsul), dar uită de cele secundare sau de transport (cutii, folie, paleți). Cum eviți o astfel de eroare? Realizează un audit intern al fluxurilor logistice. Ia în calcul tot ce folosești pentru ambalarea, protecția și livrarea produsului, inclusiv ambalajele cu care produsele intră în țară, dacă ești importator.
Confuzia privind responsabilitatea companiei
Uneori, companiile nu știu dacă trebuie să raporteze ambalajele cu care primesc produsele sau doar pe cele proprii. Producătorii, importatorii și deținătorii propriei mărci, au obligația de raportare și gestionare a cantităților de ambalaje introduse pe piața națională. Dacă afacerea ta desfășoară una din activitățile de mai jos, compania are obligația de gestionare a ambalajelor:
- Furnizează pe piața românească produse sub propria marcă
- Comercializează produse în ambalaje nepersonalizate cu datele companiei
- Importă produse ambalate
- Vinde sau închiriază ambalaje reutilizabile
- Produce ambalaje pentru alte companii
Clasificarea greșită a tipurilor de materiale
Plastic, carton, metal, sticlă – pare simplu, dar de multe ori apar erori în încadrarea ambalajelor pe categorii de materiale. Un exemplu des întâlnit: cartonul plastifiat este raportat ca hârtie/carton, când de fapt conține și plastic. Solicită fișe tehnice sau detalii de la furnizori pentru fiecare tip de ambalaj. Dacă lucrezi cu un OIREP ca Partslife, îți oferim suport pentru clasificarea corectă, astfel încât să nu ai surprize neplăcute.
Lipsa trasabilității documentelor
Raportările către Administrația Fondului pentru Mediu trebuie să fie susținute de documente justificative clare: facturi, contracte, avize de expediție, declarații de conformitate. Fără acestea, chiar și o raportare corectă poate fi contestată. Păstrează toate documentele legate de ambalaje, organizează-le pe tipuri de ambalaj și în funcție de perioadele de raportare. Un OIREP te poate ajuta în acest sens, pentru a-ți simplifica activitatea.
Raportarea fără un sistem clar pe parcurs
Unele companii adună informațiile despre ambalaje doar la final de an, ceea ce duce la estimări, omisiuni sau erori. De aceea, este bine să te asiguri că ai constant în vedere datele legate de ambalajele pe care le pui pe piață. Raportarea retrospectivă, fără un sistem constant, este una dintre cauzele majore ale neconformității. Adoptă o procedură de colectare lunară a datelor despre ambalaje.
Cum te ajută un OIREP să eviți toate aceste greșeli
OIREP-urile sunt entități care preiau responsabilitatea legală a companiilor care pun pe piață ambalaje, în ceea ce privește colectarea, reciclarea și raportarea acestora. Colaborarea cu o astfel de organizație îți poate simplifica activitatea, ajutându-ți compania să se conformeze la legislația de mediu și să optimizeze costurile.
Din acest punct de vedere, Partslife își propune să fie mai mult decât un OIREP – un adevărat partener, care îți este alături cu:
Cu o experiență de peste 30 de ani pe plan internațional, ne adaptăm nevoilor companiei tale, oferindu-ți sprijinul necesar pentru atingerea obiectivelor de reciclare și valorificare.
Raportarea corectă a ambalajelor nu înseamnă doar a bifa o obligație legală, ci a evita costuri inutile, amenzi și riscuri ce țin de imaginea companiei tale. Cu sprijinul potrivit, totul devine mai clar, mai sigur și mai eficient. Dacă vrei să afli cum te putem ajuta, ia legătura cu noi și vom găsi împreună soluțiile potrivite pentru afacerea ta.





